Hormonbehandling

Hormonbehandling i overgangsalderen erstatter eller supplerer de kvindelige kønshormoner (østrogener og gestagener), som kroppen ikke længere producerer i samme mængde. Behandlingen består således af stoffer, der enten er identiske med eller har samme effekt som kroppens egne hormoner.

Hormonbehandling kan gives på flere måder:

• Lokalbehandling med østrogen, der kun virker lokalt på slimhinderne i skeden. Denne type behandling kommer i form af cremer, stikpiller eller en østrogenholdig ring. Lokalbehandling i skeden kan bruges af alle, med undtagelse af kvinder, der er i behandling mod brystkræft. Man kan bruge lokalbehandlingen så længe, man ønsker.
  • Generel hormonbehandling, som virker i hele kroppen og findes som tabletter, gel, plaster og spray. Denne type behandling er ligeledes til en vis grad forebyggende mod knogleskørhed så længe, du tager medicinen.

I Danmark bruger man østradiol

Østradiol er et naturligt østrogen, som anvendes mod gener i overgangsalderen i Danmark. Østradiol er det samme østrogen, som æggestokkene danner og findes som tabletter, gel, spray eller plaster.

Behandlingen foregår enten med østradiol alene (gives til kvinder, som har fået livmoderen fjernet) eller i kombination med progesteron eller gestagen (et syntetisk progesteron).

Hvem kan behandles med hormoner?

Overgangsalderen opleves vidt forskelligt, og nogle kvinder har gener i en sådan grad, at det kan være hensigtsmæssigt at lindre med hormoner i en periode. Det er en individuel vurdering som bør foretages i tæt samråd med en læge, som har indblik i overgangsalderproblematikken.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Aktuelt anbefaler Sundhedsstyrelsen, at kvinder som tidligere har haft en blodprop eller brystkræft ikke tager kvindelige kønshormoner i form af piller, plaster eller gel. Lokal østrogenbehandling i skeden, enten som stikpille eller ring, kan derimod godt anvendes. En hormonbehandling bør, som udgangspunkt, ikke vare længere end 5 år.

For kvinder som har en livmoder anbefales østrogen i kombination med gestagen, mens kvinder uden en livmoder kan behandles med østrogen alene. Generelt anbefales det at starte med præparater som i ifølge den store amerikanske undersøgelse indeholder små mængder østrogen.

Risikoen for brystkræft er ganske lidt øget

Mange kvinder er naturligt bekymrede for risikoen for brystkræft, som rammer ca. hver 10. kvinde. Risikoen for at få brystkræft efter kombinations behandling med østrogen og gestagen er lille, men stiger jo længere tid, man anvender denne hormon kombination. Østrogen alene har ikke denne risiko
Ved kombinationsbehandling (østrogen og gestagen) i 5 år svarer den øgede risiko til 2-3 ekstra tilfælde om året per 1000 kvinder i alderen 50-70 år. Faktisk er denne risiko mindre end risikoen ved at drikke to genstande alkohol om dagen, ryge eller være overvægtig.

Læs mere om hormonbehandling til overgangsalderen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside