Overgangsalderen

De fleste kvinder kommer i overgangsalderen, når de er mellem 45 og 55 år. Overgangsalderen (også kaldet klimakteriet) er perioden omkring den sidste menstruation, hvor du kan præges/opleve/føle/fornemme af de hormonelle forandringer, som kroppen gennemgår.

Når du ikke har haft menstruation i et år, er du i menopause. Den gennemsnitlige menopausealder i Danmark er 52 år. Menopause er en fysiologisk proces, som sker fordi æggestokkene holder op med at modne æg og produktionen af de kvindelige kønshormoner (østrogen og progesteron) stopper. Overgangsalderen starter typisk et par år før den sidste menstruation, og de første tegn er ofte uregelmæssige og kraftige menstruationer.

Der findes ikke én gennemsnitlig oplevelse af overgangsalderen

Østrogener i frit fald

I overgangsalderen holder æggestokkene gradvist op med at producere de kvindelige kønshormoner østrogen og progesteron, og mængden af disse hormoner i kroppen falder betydeligt. I første omgang er det svingninger i blodets indhold af østrogen, der kan give symptomer i overgangsalderen. Mangel på progesteron medfører uregelmæssige blødninger. Efter menopausen er det et konstant lavt østrogenniveau, der er årsag til mange symptomer.

Det varierer meget, hvordan man mærker overgangsalderen. For nogle kvinder er det hele overstået efter nogle måneder, for andre kan det vare flere år. Det estimeres at 4 ud af 5 kvinder har gener i varierende grad. De mest almindelige symptomer er hedeture, tørre slimhinder i skeden, led- og muskelsmerter og humørsvingninger eller en følelse af nedtrykthed. Overgangsalderen er desuden forbundet med en øget risiko for knogleskørhed. Du kan se en del af de symptomer, du kan opleve i forbindelse med overgangsalder nedenfor.

Almindelige symptomer
  • Almindelige symptomer
  • Hedeture
  • Nattesved
  • Søvnforstyrrelser
  • Blødningsforstyrrelser
  • Brystspændinger
  • Manglende eller nedsat sexlyst
  • Tørre slimhinder (vaginal tørhed)
  • Humørændringer
  • Hovedpiner
  • Knogleskørhed (osteoporose)
Mindre almindelige symptomer
  • Kronisk træthed, en følelse af at være udmattet
  • Fordøjelsesproblemer
  • Led- og muskelsmerter
  • Kløe
  • Koncentrationsbesvær
  • Hårtab
  • Vægtøgning
  • Svimmelhed
Andre symptomer
  • Prikkende fornemmelse i hænder/arme/ben eller i mund
  • Forandrede smagsløg
  • Oppustethed
  • Følelse af elektricitet i kroppen
  • Hyppige natlige opvågninger
  • Huller i hukommelsen
  • Skøre negle
  • Vandladningstrang
  • Allergier
  • Uregelmæssig hjerterytme
  • Kropslugt
  • Irritation
  • Angst
  • Panikangst

Menopause has the worst P.R. campaign in the history of the universe, because it’s not just hot flashes and night sweats.

– The New York Times Magazine